Beskrivelse
Historieterning
Det er et materiale der henvender sig både til indskolingen og til mellemtrinnet. Der er lavet 5 opgaver til indskolingen og 5 opgaver til mellemtrinnet. Det er et kompendie med en udførlig beskrivelse af hvad eleverne skal gøre. Der arbejdes tværfagligt mellem dansk og billedkunst. Eleverne arbejder både sammen i klassen, i mindre grupper, værksteder og alene. På mellemtrinnet er det ikke sikkert at dine elever vil arbejde med en tegnet historieterning det er der taget højde for og derfor er der to andre forslag til hvordan man kan arbejde med materialet.
Materialet
Historieterningen er et godt værktøj for eleverne. Det støtter de elever der har svært ved at starte en historie, finde på en historie og udfordre de elever der nemt kan digte en historie. Her får de hjælp ud fra de tegninger eller ord de har valgt til deres terning. Udfordringen består af at inddrage de elementer deres terning viser. Det kan især være svært hvis de bytter terning med en anden elev. Så kan de ikke tage højde for hvad der er på deres terning før de går i gang med at skrive historien. Ved at lade en gruppe eller hele klassen udarbejde 1-2 terninger hver får du en meget bredt vifte af ideer til elementer der kan indgå i en historie. Eleverne kan bytte terninger og se om de kan skrive en historie ud fra andres ideer.
Udbyttet af historieterning.
Eleverne arbejder med et emne sammen i klassen, i mindre grupper eller alene. De styrker deres fantasi, det får hjælp til at starte på en historie, de øver sig i at digte videre på en historie uden forberedelse, de får mulighed for at arbejde med forskellige genre/emner på en anderledes måde og de kommer til at arbejde med deres historie på forskellige måder.
Indhold:
- Du får et kompendie med vejledning til aktiviteterne
- Differentieringsmuligheder
- Kopiark med en færdiglavet historieterning og blanke terninger.
Anmeldelser
Der er endnu ikke nogle anmeldelser.